W ostatnim artykule opisaliśmy pole GTIN. Dzisiejszy tekst jest jego uzupełnieniem – powiemy o produktach, dla których GTIN nie istnieje, a także o polach MPN i marka.

Co zrobić, gdy produkt nie ma numeru GTIN?

Nie wszystkie produkty mają przypisany numer GTIN. Mogą to być na przykład przedmioty sprzedawane w przedsprzedaży, antyki, rękodzieło czy towary sprzedawane pod marką własną danego sklepu.
W takim przypadku sprzedawca powinien wysłać w pliku danych dwa pozostałe identyfikatory produktu – markę oraz MPN.

Marka

Atrybut ten wydaje się być dość jasny – sprzedawca powinien przesłać tutaj markę produktu. Jest jednak kilka szczegółów, na które chcielibyśmy zwrócić uwagę.
Po pierwsze, marka nie zawsze musi być tożsama z nazwą producenta. Przykładem może być adidas, który pozycjonuje swoje produkty w różnych markach – adidas Originals, adidas Terrex czy adidas athletics. Innym przykładem są zegarki Lorus produkowane przez Seiko.

Druga rzecz, na którą chcielibyśmy zwrócić uwagę, to reklamowanie zamienników produktów i tak zwanych produktów zgodnych. Jeśli na przykład sprzedajesz kontrolery do konsoli PlayStation 4 inne od oryginalnych, w pliku danych należy przesłać markę związaną z właściwym producentem reklamowanego przedmiotu, a nie Sony.

MPN

Kolejnym identyfikatorem produktu jest MPN (Manufacturer Part Number), czyli numer katalogowy producenta. Google zwraca tutaj uwagę na dwie rzeczy:
Po pierwsze, w wielu przypadkach odmiany produktów (różne kolory czy rozmiary) mają inne numery katalogowe. W takim przypadku należy przesłać odpowiednie wartości MPN dla każdej odmiany.

Po drugie, Google nie waliduje wartości MPN, jak ma to miejsce w przypadku GTIN. W związku z tym, w przypadku przesłania pliku danych z nieprawidłową wartością, nie zostanie pokazany błąd, a produkt nie zostanie odrzucony. Nie oznacza to jednak, iż Google nie będzie w stanie walidować MPN w przyszłości. Dlatego też nie jest zalecamy prób tworzenia własnych wartości dla pola MPN. Własne numery katalogowe możesz przesłać jedynie, kiedy jesteś producentem reklamowanego produktu.

Co zrobić, gdy produkty nie mają unikalnych identyfikatorów?

Część produktów nie tylko nie posiada numerów GTIN, ale też nie ma marki i MPN. Są to na przykład antyki, rękodzieło czy produkty wykonywane na zamówienie. W takim przypadku sprzedawca powinien wykorzystać pole “z identyfikatorem”, które przyjmuje dwie wartości – “tak” lub “nie”. W przypadku braku identyfikatorów należy przesłać pole z wartością “nie”.

Co ważne, poprzez wartość “tak” lub “nie” sprzedawca informuje Google, czy unikalne identyfikatory zostały nadane dla danego produktu przez jego producenta, a nie czy sprzedawca dysponuje ich wartościami. Jeśli zatem pole “z identyfikatorem” zostanie przesłane z wartością “nie”, podczas gdy identyfikatory produktu istnieją, produkty sprzedawcy mogą zostać odrzucone przez Google.

Karol Nowicki

Introwertyczna część naszego zespołu. Marketingiem internetowym zajmuje się od prawie dziesięciu lat. Zaczynał od pisania tekstów na potrzeby SEO, później przyszedł czas na kampanie Google AdWords. Od pięciu lat głównym obszarem jego zainteresowań jest marketing w porównywarkach cen, w szczególności w usłudze Zakupy Google. Ma przyjemność współpracować z klientami z całego świata sprzedającymi bardzo różnorodne produkty, od kasków futbolowych przez luksusowe zegarki, aż po specjalistyczną karmę dla kurczaków.

W wolnych chwilach w teorii i praktyce zgłębia tajniki dobrej kawy.


0 Komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *