Zapewne wiesz już, że oferty produktów znalezione w Zakupach Google i innych porównywarkach cen są tak naprawdę reklamą. Sprzedawcy promujący się w ten sposób muszą więc sprawdzać, czy działanie takie jest dla nich opłacalne. W dzisiejszym artykule opowiemy o dwóch wskaźnikach, które mogą okazać się pomocne – ROAS i ROI.

Z pewnością większość sprzedawców zwraca uwagę na koszt konwersji. Wartość ta jednak może okazać się niewystarczająca, jeśli nie zestawimy jej z kosztami naszych produktów. Załóżmy, że średni koszt pozyskania jednej konwersji to 10 złotych. To dobry wynik, jeśli przy sprzedaży jednego produktu zarabiamy średnio 50 złotych. Jeśli jednak nasz zysk wynosi 5 złotych, przy pozyskaniu konwersji tracimy pieniądze.

Obliczamy ROAS

Pierwszy ze wskaźników, który nieco lepiej pozwala nam ocenić skuteczność kampanii, to ROAS (Return On Ad Spend), czyli zwrot z wydatków na reklamę. Zestawia on przychód, jaki zyskujemy przy użyciu reklamy z jej kosztem. ROAS obliczamy w następujący sposób:

ROAS = przychód z reklamy / koszt reklamy * 100

Załóżmy, że na reklamę wydaliśmy 100 złotych i sprzedaliśmy produkt w cenie 300 złotych. Nasz ROAS to zatem 300% – każda złotówka wydana na reklamę przyniosła nam 3 złote przychodu.

Warto jednak zauważyć, że ROAS nie uwzględnia kosztu produktu. Załóżmy, że koszt powyższego towaru to 240 złotych, a nasza marża to 60 złotych (20%). Wydatki na reklamę przekroczyły więc zysk ze sprzedaży produktu – po uwzględnieniu kosztów nasz ROAS nie wydaje się już tak imponujący.

Drugim wykorzystywanym wskaźnikiem jest ROI (Return On Investment), czyli zwrot z inwestycji. Wskaźnik ten zestawia zysk pochodzący z reklam z całkowitymi poniesionymi kosztami. ROI obliczamy w następujący sposób:

ROI = zysk z reklamy / całkowity koszt * 100

Do obliczenia ROI potrzebujemy całkowitego kosztu poniesionego w związku z reklamą. Będzie to zatem suma wydatków na reklamę i kosztu produktów – w naszym wypadku 100 złotych + 240 złotych = 340 złotych. Aby obliczyć zysk, musimy odjąć całkowity koszt od naszego przychodu – w naszym przypadku 300 złotych – 340 złotych = – 40 złotych.

Nasz ROI to zatem -40/340 * 100 = -11,76%

Karol Nowicki

Introwertyczna część naszego zespołu. Marketingiem internetowym zajmuje się od prawie dziesięciu lat. Zaczynał od pisania tekstów na potrzeby SEO, później przyszedł czas na kampanie Google AdWords. Od pięciu lat głównym obszarem jego zainteresowań jest marketing w porównywarkach cen, w szczególności w usłudze Zakupy Google. Ma przyjemność współpracować z klientami z całego świata sprzedającymi bardzo różnorodne produkty, od kasków futbolowych przez luksusowe zegarki, aż po specjalistyczną karmę dla kurczaków.

W wolnych chwilach w teorii i praktyce zgłębia tajniki dobrej kawy.


1 Komentarz

Andrzej · 25 kwietnia 2019 o 20:20

Fajny artykuł. Jeśli ktoś z odwiedzających chciałby sam poprowadzić sprzedaż partnerską w swoim sklepie w modelach cpa, cps lub cpc to zapraszam do cpamanager.net

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *