W ostatnim artykule opisaliśmy kategorie i typy produktu. Zachęcamy do zapoznania się z nim, ponieważ będziemy do niego nawiązywać w poniższym tekście.

Jeśli Twoja kampania produktowa została już podzielona na kategorie lub typy produktów, jesteś na dobrej drodze do optymalizacji rezultatów. Powyższy podział może jednak okazać się niewystarczający. Nie wszystkie produkty danego typu muszą mieć przecież podobną marżę. Co więcej, niektóre produkty mogą być bestsellerami i na ich promowaniu może zależeć Ci bardziej.

Załóżmy, że sprzedajesz baleriny (typ produktu) i aktualnie chcesz reklamować 6 produktów, które możesz podzielić według marży:

  1. wysoka marża – produkty o ID ab-1234 i ab-5678
  2. średnia marża – produkty o ID cd-2468 i cd-6810
  3. niska marża – produkty o ID xy-1357 i xy-9753

Załóżmy także, że w przypadku produktów o wysokiej marży jesteś w stanie płacić za kliknięcie 10% więcej, a w przypadku produktów o niskiej marży 10% mniej niż w przypadku średniej marży.

Kiedy Twoja grupa produktów zawiera tylko 6 produktów, zarządzanie stawkami za kliknięcie może nie wydawać się trudne. Możesz przecież podzielić grupę względem ID produktu i dostosować stawki za kliknięcie. Jeśli pewnego dnia zechcesz podnieść stawki dla produktów z wysoką marżą, musisz sprawdzić lub pamiętać ich ID.

Czy zarządzanie będzie jednak równie proste, jeśli Twoja grupa produktów składa się z 50 przedmiotów? Z pomocą przychodzą Ci etykiety własne.
Google pozwala Ci nadać każdemu produktowi do 5 różnych etykiet. Na potrzeby powyższego przykładu wykorzystajmy zatem pole etykieta_własna_0. Pole to może przyjmować 3 wartości:

  1. “wysoka marża” – dla produktów o ID ab-1234 i ab-5678
  2. “średnia marża” – dla produktów o ID cd-2468 i cd-6810
  3. “niska marża” – dla produktów o ID xy-1357 i xy-9753

Możesz teraz podzielić baleriny według pola etykieta_własna_0. W rezultacie otrzymasz trzy mniejsze grupy, dla których z łatwością możesz dostosować stawki za kliknięcie.

Jak już wspomnieliśmy, każdy produkt może posiadać do 5 różnych etykiet. Jeśli zatem jeden ze sprzedawanych przedmiotów ma wysoką marżę i jest bestsellerem, dane wysłane do Google mogą wyglądać następująco:

  1. etykieta_własna_0 – “wysoka marża”
  2. etykieta_własna_1 – “bestseller”

Wykorzystując obie etykiety możesz podzielić swoje produkty na mniejsze grupy i jeszcze dokładniej dostosować stawki. Podział Twojej grupy mógłby wyglądać następująco:

  1. Wysoka marża
    1. bestseller – stawka podniesiona o 15%
    2. pozostałe produkty z wysoką marżą – stawka podniesiona o 10%
  2. Średnia marża – standardowa stawka
  3. Niska marża – stawka obniżona o 10%

Karol Nowicki

Introwertyczna część naszego zespołu. Marketingiem internetowym zajmuje się od prawie dziesięciu lat. Zaczynał od pisania tekstów na potrzeby SEO, później przyszedł czas na kampanie Google AdWords. Od pięciu lat głównym obszarem jego zainteresowań jest marketing w porównywarkach cen, w szczególności w usłudze Zakupy Google. Ma przyjemność współpracować z klientami z całego świata sprzedającymi bardzo różnorodne produkty, od kasków futbolowych przez luksusowe zegarki, aż po specjalistyczną karmę dla kurczaków.

W wolnych chwilach w teorii i praktyce zgłębia tajniki dobrej kawy.


2 Komentarze

Andrzej · 12 lutego 2019 o 18:45

Dobry artykuł ale mam wrażenie, że branża modowa rządzi się bardzo specyficznymi prawami 🙂 Tam samo pozyskanie kliknięcia w odpowiednią reklamę to dopiero początek żmudnej drogi do konwersji 🙂

    Sebastian Tekieli · 15 lutego 2019 o 08:18

    @Andrzej Zgadza się, jednak pewne aspekty są spójne dla różnych branż. Przykład, jaki tutaj zastosowaliśmy chcieliśmy, aby była jak najbardziej uniwersalny i zrozumiały dla każdego.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *