Dostępność produktu jest jednym z wymaganych atrybutów w pliku danych produktów dla Zakupów Google. W dzisiejszym artykule chcemy podzielić się kilkoma wskazówkami pomagającymi zarządzać informacjami o dostępności.

Przesyłanie poprawnych i aktualnych danych o dostępności danego produktu jest niezwykle ważne z punktu widzenia sprzedawcy. Po pierwsze, pozwala uniknąć odrzucenia danego przedmiotu w przypadku niezgodności informacji w pliku danych i na stronie docelowej. Po drugie, zapobiega “zjadaniu” budżetu przez kliknięcia związane z niedostępnymi produktami. Załóżmy, że jeden z przedmiotów w Twoim sklepie internetowym został właśnie wyprzedany. Jeśli nie aktualizujesz pliku danych wystarczająco często, jeszcze przez kilka dni Google może wyświetlać reklamę tego produktu. Po kliknięciu w reklamę użytkownicy zauważą jednak, że nie mogą dokonać zakupu na stronie docelowej. W związku z tym zapłacisz za kliknięcia, które raczej nie przyniosą sprzedaży.

Pole “dostępność” w pliku danych Zakupów Google może przyjmować trzy wartości: “w magazynie”, “niedostępny” i “przedsprzedaż”. Pierwsza z nich wydaje się dość oczywista – jeśli produkt jest dostępny w Twoim sklepie internetowym, oznacz go jako przedmiot w magazynie. Pamiętaj, że w chwili wyprzedania wszystkich dostępnych sztuk, należy zmienić jego dostępność na “niedostępny”.

Wartość “niedostępny” daje o wiele większe możliwości. Pierwszym i najbardziej osobistym sposobem jej wykorzystanie jest oznaczenie produktów, które w tym momencie nie są dostępne w Twoim sklepie. Warto jednak zaznaczyć, że wartość “niedostępny” można wykorzystać do tymczasowego ukrycia reklam danego produktu. Google nie pokazuje w Zakupach Google przedmiotów oznaczonych jako niedostępne. Co ważne, jeśli Twój produkt ma wartość “niedostępny” w pliku danych, ale jednocześnie jest on dostępny w sklepie, nie zostanie on odrzucony. Google działa więc tutaj inaczej, niż w przypadku sytuacji odwrotnej (produkt “dostępny” w pliku danych, ale niedostępny w sklepie). Jeśli więc chcesz na jakiś czas przestać reklamować dany przedmiot, wystarczy że w polu dostępność ustawisz dla niego wartość “niedostępny”.

Google zaleca także stosowanie takiego rozwiązania w przypadku przerw konserwacyjnych w Twoim sklepie internetowym. Jeśli w związku z pracami konserwacyjnymi Twój sklep będzie niedostępny przez jakiś czas, kilka godzin przed rozpoczęciem prac prześlij do Google Twój plik danych, w którym wszystkie produkty zostaną oznaczone jako niedostępne.

Warto zwrócić uwagę na jeszcze jedną rzecz. Niektórzy sprzedawcy usuwają z pliku danych produkty, które zostały wyprzedane w ich sklepie. Takie rozwiązanie ma jedną wadę. W przypadku ponownego przesłania tych produktów w momencie, kiedy są już one dostępne, Google może potraktować je jako produkty przesłane w Twoim pliku po raz pierwszy. W związku z tym proces ich akceptacji będzie dłuższy – roboty Google będą musiały sprawdzić Twoją stronę docelową i zdjęcia. Jeśli zatem nie planujesz całkowicie zaprzestać sprzedaży danego produktu, w momencie wyprzedania wszystkich jego sztuk dołącz go do pliku danych jako przedmiot niedostępny.

Ostatnią wartością pola dostępność jest “przedsprzedaż”. Google dopuszcza tutaj dwa rozwiązania – przedmioty ze znaną oraz nieznaną datą wydania. Jeśli chcesz reklamować produkty dostępne w przedsprzedaży i wiesz, kiedy zostaną one wysłane w przypadku zakupu, dodaj do swojego pliku danych dodatkowe pole – “data dostępności”. Dzięki temu użytkownicy zobaczą, kiedy mogą spodziewać się wysyłki towaru z Twojego sklepu. W przypadku braku pola “data dostępności”, Google potraktuje Twój produkt jako towar bez konkretnej daty wydania.

Karol Nowicki

Introwertyczna część naszego zespołu. Marketingiem internetowym zajmuje się od prawie dziesięciu lat. Zaczynał od pisania tekstów na potrzeby SEO, później przyszedł czas na kampanie Google AdWords. Od pięciu lat głównym obszarem jego zainteresowań jest marketing w porównywarkach cen, w szczególności w usłudze Zakupy Google. Ma przyjemność współpracować z klientami z całego świata sprzedającymi bardzo różnorodne produkty, od kasków futbolowych przez luksusowe zegarki, aż po specjalistyczną karmę dla kurczaków.

W wolnych chwilach w teorii i praktyce zgłębia tajniki dobrej kawy.


0 Komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *