Google zapowiada zaostrzenie polityki dotyczącej przesyłania unikalnych identyfikatorów produktów w pliku danych dla Zakupów Google. W związku z tym, w dzisiejszym artykule poświęcimy więcej uwagi polu GTIN.

Czym jest GTIN?

GTIN to Globalny Numer Jednostki Handlowej – z języka angielskiego Global Trade Identification Number. Jest to powszechnie akceptowany i unikatowy numer identyfikujący dany produkt. W przeciwieństwie do ID, GTIN jest przypisywany do produktu przez jego producenta i jest taki sam dla wszystkich sprzedawców i reklamodawców danego przedmiotu.

Jeśli wydaje Ci się, że na co dzień nie spotykasz się z numerami GTIN, śpieszymy z wyjaśnieniem – znajdziesz je na większości produktów, które masz w tej chwili obok siebie. Numery GTIN znajdują się bowiem pod kodem kreskowym. W Europie stosuje się system EAN (European Article Number), czyli numery składające się z 13 cyfr.

Dlaczego warto podać GTIN?

Google przekonuje, że podanie numeru GTIN w pliku danych pozwala na lepsze zidentyfikowanie reklamowanego przez Ciebie produktu, a w rezultacie na lepsze dopasowanie go do zapytania użytkownika. Google twierdzi również, że sprzedawcy, którzy dodali do swoich plików prawidłowe numery GTIN, zauważyli wzrost współczynnika konwersji sięgający nawet 20%.

Jeśli potencjalna poprawa efektów Twojej kampanii nie jest dla Ciebie wystarczającą motywacją, warto zwrócić uwagę na stopniowe zaostrzanie polityki Google w stosunku do numerów GTIN. Co jakiś czas zaobserwować można komunikat o objęciu kolejnych krajów wymaganiem podawania wartości GTIN dla wszystkich produktów, które takie numery posiadają. Google zaczyna od wyświetlania ostrzeżeń dla przedmiotów, dla których GTIN jest wymagany, a nie został przesłany w pliku danych. Kilka miesięcy później takie produkty zostają odrzucone, podobnie jak nowe przedmioty przesłane bez wymaganej wartości.

Na szczęście Google nie podchodzi do tych wymagań aż tak restrykcyjnie, jak mogłoby wynikać z wydanych oświadczeń. Wielu sprzedawców zauważyło odrzucenia dotyczące produktów konkretnych producentów. Przedmioty innych marek nie zostały z kolei dotknięte tym problemem. Można się jednak spodziewać, że Google egzekwuje swoje wymagania stopniowo i produkty kolejnych producentów będą odrzucane z powodu brakujących numerów GTIN. W związku z tym warto postarać się o te wartości już teraz.

Karol Nowicki

Introwertyczna część naszego zespołu. Marketingiem internetowym zajmuje się od prawie dziesięciu lat. Zaczynał od pisania tekstów na potrzeby SEO, później przyszedł czas na kampanie Google AdWords. Od pięciu lat głównym obszarem jego zainteresowań jest marketing w porównywarkach cen, w szczególności w usłudze Zakupy Google. Ma przyjemność współpracować z klientami z całego świata sprzedającymi bardzo różnorodne produkty, od kasków futbolowych przez luksusowe zegarki, aż po specjalistyczną karmę dla kurczaków.

W wolnych chwilach w teorii i praktyce zgłębia tajniki dobrej kawy.


1 Komentarz

Luk · 9 marca 2019 o 09:27

Jest dla nich bardzo ważny bo dzięki niemu G automatycznie grupuje oferty w shopping i eliminuje balagan. Dla sprzedawców nie ma znaczenia, są sklepy które celowo podają własne sku zamiast gtin

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *