Reklamy produktowe pokazujące nieaktualne informacje dotyczące ceny czy dostępności produktu są uciążliwe nie tylko dla użytkowników, ale także dla właścicieli sklepów. Nie tylko tracisz budżet na kliknięcia, które raczej nie przerodzą się w zakup, ale też możesz zniechęcić potencjalnych klientów do swojego sklepu. Jeśli reklamujesz produkty w Zakupach Google, możesz zmniejszyć ryzyko wykorzystując automatyczne aktualizacje produktów.

Czym są automatyczne aktualizacje?

Załóżmy, że przesyłasz do Google Twój plik danych raz w tygodniu. Cena zegarka Casio Retro w ostatnim przesłanym pliku to 199 złotych. W międzyczasie cena produktu w Twoim sklepie internetowym spadła do 180 złotych. Informacje w Twoim pliku i na stronie docelowej są więc różne. Kiedy Google zauważy różnicę, automatycznie zaktualizuje dane o produktach wykorzystując informacje znalezione na Twojej stronie. Cena w reklamie zegarka zostanie więc zmieniona na 180 złotych. Jeśli zapomnisz zaktualizować cenę w pliku danych i podczas kolejnego przesłania Google znajdzie tam wartość 199 złotych, cena w Twojej reklamie ponownie zmieni się na 199 złotych.

Jak to działa?

Roboty Google automatycznie odwiedzają i skanują strony Twoich produktów na potrzeby indeksowania w wyszukiwarce Google i usług takich, jak Zakupy Google. Przy tej okazji zbierane są informacje o Twoich produktach – na przykład o ich cenie i dostępności.

Google zaleca stosowanie tak zwanych znaczników danych strukturalnych, czyli specjalnego kodu dodawanego do Twojej strony internetowej, zawierającego  i zrozumiałego dla robotów Google. Znaczniki takie możesz wykorzystać nie tylko do automatycznych aktualizacji, ale także do tworzenia pliku danych. Wiele platform e-commerce jest w stanie automatycznie dodawać tego typu znaczniki do stron produktów. Jeśli nie korzystasz jeszcze z tego rozwiązania, warto zatem skontaktować się z dostawcą stosowanego przez Ciebie oprogramowania do tworzenia sklepów internetowych. Więcej informacji o znacznikach danych strukturalnych znajdziesz w artykule Google: https://support.google.com/merchants/answer/6069143?hl=pl&ref_topic=6386199

Jeśli Google nie znajdzie na Twojej stronie znaczników danych strukturalnych lub nie działają one prawidłowo, wykorzystane zostaną zaawansowane moduły wyodrębniania danych – specjalne algorytmy, które w treści Twojej strony spróbują znaleźć informacje o cenie i dostępności.

Zagrożenia?

Google podkreśla, że automatyczne aktualizacje nie mogą zastąpić regularnego przesyłania pliku danych do konta sprzedawcy. Aktualizacje takie zadziałają w przypadku niewielkiego odsetka produktów. Jeżeli nieaktualne ceny dotyczą sporej części sprzedawanych przez Ciebie przedmiotów, Google może tymczasowo je zablokować. Nie możesz zatem przesłać interesujących Cię produktów tylko raz i liczyć, że o wszystkie aktualizacje informacji zadba za Ciebie Google.

Jak już wyżej wspomnieliśmy, zaawansowane moduły wyodrębniania danych zostaną wykorzystane, jeśli na Twojej stronie nie ma znaczników danych strukturalnych lub nie działają one prawidłowo. Może się jednak okazać, że znaczniki działają prawidłowo, ale zawierają nieaktualne dane. W takim przypadku mogą one nadpisywać poprawne informacje przesłane w pliku danych. Warto zatem od czasu do czasu sprawdzać znaczniki danych na Twojej stronie, korzystając z narzędzia Google: https://search.google.com/structured-data/testing-tool/u/0/?hl=pl

Jak włączyć automatyczne aktualizacje?

Jeśli po przeczytaniu artykułu chcesz włączyć automatyczne aktualizacje, mamy dla Ciebie dobrą wiadomość – nie musisz nic robić. Automatyczne aktualizacje zostały domyślnie włączone w kontach sprzedawcy. Możesz jednak nimi zarządzać w zakładce “Automatyczne aktualizacje produktów”. Możesz na przykład pozostawić automatyczne aktualizacje dla ceny, a wyłączyć je dla dostępności produktu.

Karol Nowicki

Introwertyczna część naszego zespołu. Marketingiem internetowym zajmuje się od prawie dziesięciu lat. Zaczynał od pisania tekstów na potrzeby SEO, później przyszedł czas na kampanie Google AdWords. Od pięciu lat głównym obszarem jego zainteresowań jest marketing w porównywarkach cen, w szczególności w usłudze Zakupy Google. Ma przyjemność współpracować z klientami z całego świata sprzedającymi bardzo różnorodne produkty, od kasków futbolowych przez luksusowe zegarki, aż po specjalistyczną karmę dla kurczaków.

W wolnych chwilach w teorii i praktyce zgłębia tajniki dobrej kawy.



0 Komentarzy

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *